Onderstaande schepen werden gebouwd op de werf van Gerrit Douwes Barkmeijer in Dokkum. De gegevens zijn afkomstig van www.skutsjehistorie.nl. Op deze pagina hebben we van zoveel mogelijk zusterschepen ook een foto staan (in de meeste gevallen ook afkomstig van www.skutsjehistorie.nl).
Voor meer achtergrondinformatie over de schepen die op de werf van Barkmeijer in Dokkum werden gebouwd (én meer plaatjes), hebben we de totale lijst van meer 1100 schepen op www.skutsjehistorie.nl maar even gefilterd: klik hier.
Uit onderstaande lijst blijkt dat vanaf 1908 het aantal opdrachten voor nieuwe schepen afnam: in 1909, 1910 en 1911 werden jaarlijks slechts twee schepen gebouwd, waarvan steeds ook nog eens één voor eigen rekening.
In 1912 trok de productie weer wat aan, al werd er ook in dat jaar nog een schip voor eigen rekening gebouwd. De jaren daarna ging het, wat de nieuwbouw betreft, een beetje 'op en af'.
De klandizie zat voor een belangrijk deel in Noordoost Friesland. Maar er waren ook opdrachtgevers die van verder weg kwamen, ook uit plaatsen die zelf één of meer scheepswerven hadden.
Men kocht een schip dus niet per definitie het dichtst bij huis. Zo waren er ook Dokkumers die elders een schip lieten bouwen: W. Toornstra in 1907 bij Klaas Draaisma in Franeker, en Jelle van der Bos in 1910 bij Welgelegen in Leeuwarden. Uit de gegevens op www.skutsjehistorie.nl blijkt dat ook (lang) niet alle schippers uit de dorpen in de omgeving van Dokkum hun schip lieten bouwen door Gerrit Douwes Barkmeijer.
jaar
1896
1897
1897
1897
1897
1898
1898
1898
1898
1898
1898
1899
1899
1900
1900
1902
1902
1902
1903
1903
1903
1903
1903
1903
1904
1905
1905
1906
1906
1907
1907
1907
1907
1907
1908
1908
1908
1908
1909
1909
1910
1910
1911
1911
1912
1912
1912
1912
1913
1913
1914
1915
1915
1915
1916
1916
1917
1920
1920
l x b |
onbekend |
15,47 x 3,48 |
14,19 x 3,34 |
13,33 x 3,35 |
13,36 x 3,38 |
15,42 x 3,53 |
12,92 x 3,23 |
14,24 x 3,36 |
12,92 x 3,18 |
14,23 x 3,43 |
14,85 x 3,28 |
onbekend |
14,25 x 3,38 |
14,76 x 3,37 |
14,80 x 3,31 |
19,10 x 4,00 |
17,69 x 4,02 |
13,10 x 3,18 |
14,61 x 3,40 |
14,79 x 3,43 |
14,67 x 3,37 |
14,28 x 3,23 |
13,66 x 3,25 |
14,81 x 3,26 |
14,79 x 3,36 |
16,46 x 3,56 |
14,09 x 3,27 |
14,16 x 3,30 |
15,52 x 3,45 |
16,50 x 3,66 |
16,50 x 3,66 |
15,36 x 3,43 |
15,64 x 3,45 |
15,35 x 3,44 |
15,50 x 3,63 |
15,01 x 3,41 |
15,02 x 3,40 |
15,54 x 3,63 |
15,11 x 3,44 |
15,57 x 3,32 |
15,61 x 3,42 |
15,66 x 3,41 |
15,48 x 3,44 |
15,74 x 3,39 |
15,72 x 3,45 |
15,76 x 3,80 |
16,13 x 3,48 |
12,79 x 2,99 |
15,93 x 3,41 |
15,88 x 3,42 |
18,47 x 3,69 |
15,13 x 3,38 |
17,57 x 3,46 |
17,56 x 3,45 |
onbekend |
17,00 x 3,50 onbekend |
onbekend |
onbekend |
Tonnage |
onbekend |
35,689 |
28,807 |
23,549 |
20,006 |
35,001 |
25,721 |
25,904 |
20,764 |
26,553 |
29,546 |
onbekend |
25,158 |
28,514 |
32,031 |
10,548 |
48,157 |
17,536 |
26,523 |
29,530 |
25,243 |
21,203 |
21,176 |
23,595 |
28,762 |
35,128 |
23,552 |
23,750 |
29,872 |
36,835 |
35,744 |
27,367 |
29,983 |
30,003 |
31,145 |
26,309 |
30,511 |
35,282 |
29,311 |
29,937 |
33,189 |
34,076 |
34,535 |
34,209 |
36,635 |
35,051 |
35,096 |
14,091 |
32,811 |
30,573 |
45,274 |
26,160 |
35,317 |
33,402 |
34,000 |
35,000 99,999 |
30,000 |
50,000 |
Type schip |
tjalk |
tjalk |
tjalk |
roefschip |
roefschip |
tjalk |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
tjalk |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
tjalk |
roefschip |
tjalk |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
tjalk |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
roefschip |
klipperaak |
klipperaak motorschoener |
motorboot |
motorboot |
Opdrachtgever |
niet bekend - Moddergat |
niet bekend |
Hendrik S. Riemersma - Holwerd |
T. Visser - Bajum |
T.S. Visser - Baijum |
Jan IJbema - Marum |
niet bekend |
niet bekend |
J.A. Visser - Wierum |
S. Krol - Tietjerk |
Salomon Visser - Holwerd |
R. Buimer - Ternaard |
Roelof Buimer - Ternaard |
Goffe Eizes Boonstra - Ferwerd |
Wed. Egbert Visser - Marum |
niet bekend |
L. Rozema - Murmerwoude |
Klaas Bokma - Nes (D) |
Dirk Copenga - Leek |
Hendrik Zwerver - Leeuwarden |
Hans Geertsma - Cornjum |
Pieter Wybes v.d. Meulen - Anjum |
Lieuwe Bearns Gulmans - Ternaard |
Eeltje Straatsma - Murmerwoude |
Hein Bosma - Dokkum |
Wytze de Boer - Suawoude |
W. Visser - Ternaard |
Menze F. v.d. Wal - Murmerwoude |
Doede Hofman - Ferwerderadeel |
Sybren van der Werf - Bergum |
Sybren van der Werf - Bergum |
Aldert Hoekstra - Wartena |
Gerk Wybes Seinstra - Hardegarijp |
Aldert Hoekstra - Wartena |
Age Koning - Paesens |
Pieter Joh. Luehof - Rinsumageest |
Jan Sjoerds Kok - Ferwerd |
Klaas Jelles Kamstra - Oosterlittens |
Gerrit Douwes Barkmeijer (E.R.) |
IJme Smid - Heerenveen |
J. Bosma - Dokkum (Ee) |
Gerrit Douwes Barkmeijer (E.R.) |
S. van der Bos - Wierum |
Gerrit Douwes Barkmeijer (E.R.) |
Klaas Bokma - Nes (W.D.) |
Gerrit Douwes Barkmeijer (E.R.) |
Pieter Joh. Luehof - Rinsumageest |
J. Geerdink - Dokkum |
niet bekend |
P. Hovinga - Metslawier |
P. Leinstra - Veenwoudsterwal |
Folkert Visser - Nes (W.D.) |
W. van der Bos - Drachten |
niet bekend |
R. de Vries - Franeker |
S.J. van der Wal - Leeuwarden C. van Dijk - Rotterdam |
NV Betonbouw - Hoogkerk |
NV Betonbouw - Hoogkerk |